Sunday 18 December 2011

Articol nou in European Human Rights Law Review

Tocmai a aparut numarul 6/2011 al prestigioasei publicatii European Human Rights Law Review, dedicat problematicii drepturilor persoanelor cu dizabilitati. Sunt bucuros sa raportez aici un articol scris de subsemnatul este inclus in acest numar, cu titlul:


 In mare, examinez critic practica CEDO privind conditiile de admisibilitate relative la calitatea procesuala si calitatea de victima care blocheaza accesul la CEDO unor categorii largi de persoane cu dizabilitati. Fac unele propuneri pentru schimbarea acestei practici, identific posibilele temeiuri legale pentru aceste modificari, identific criteriile in baza carora noile criterii pot fi aplicate, compar practica CEDO cu practica altor instante internationale si nu numai. In mod evident, acest articol a fost prilejuit de cauzele Campeanu v Romania si Malacu v Romania privind pacientii morti in serie la Spitalul Psihiatric Poiana Mare in 2002-2004, la care lucrez impreuna cu colegii de la CRJ. Sper sa am timp pe viitor sa discut aceste cauze mai pe larg, sunt de larg interes, avand tot felul de implicatii interesante pe mai multe planuri.

Pe langa articolul meu, acest numar mai include si articole semnate de Thomas Hammarberg,  Oliver Lewis, Phil Fennell si Luke Clements.

Wednesday 14 December 2011

Protest caricaturi rasiste Paul Hitter

Reproduc aici scrisoarea de protest pe care am trimis-o organizatorilor si artistului Paul Hitter, cu privire la caricaturile acestuia, initial expuse la galeria ArtYourself din Bucuresti si pe care le-am acuzat ca avand caracter rasist (vezi mai jos).



Doamna Iancu,

Ma numesc Constantin Cojocariu. Sunt avocat, membru al Baroului Iasi, insa de aproximativ opt ani lucrez in strainatate la organizatii internationale ale societatii civile specializate in protectia drepturilor omului (actualmente la Interights, in Londra). Sunt specializat in dreptul anti-discriminarii si in special pe procedura Curtii Europene pentru Drepturile Omului (CEDO). De-a lungul anilor am aparat la Strasburg romi, persoane cu dizabilitati, persoane trangender, persoane gay. Am lucrat inclusiv in cazuri in fata CEDO privind libertatea de exprimare/artistica, indreptate impotriva Turciei si Estoniei, intre altele.

As dori prin aceasta scrisoare sa protestez pentru rolul dumneavoastra si al altor curatori sau sponsori ai expozitiei ArtYourself in promovarea unui set de caricaturi cu caracter rasist ale dlui Paul Hitter. Am aflat despre aceasta situatie prin intermediul unui grup de discutii al carui membru sunt, si pe care au fost diseminate protestul dlui Ionescu, raspunsul dlui Hitter, si respectiv scrisoarea dumneavoastra datata 5 decembrie.

As dori sa punctez pe scurt cateva aspecte in legatura cu acest trist incident, reflectand in primul rand experienta mea de jurist.

In primul rand, in scrisoarea dumneavoastra excludeti aprioric si vehement posibilitatea ca desenele dlui hitter sa fie rasiste sau discriminatorii, asigurandu-ne ca intentiile organizatorilor acestui eveniment au fost onorabile. Tin sa va informez ca intentia nu este o componenta indispensabila a rasismului, poate eventual o circumstanta agravanta. Rasismul este constituit in preponderenta din comportamente, atitudini sau practici involuntare.  Un element foarte important in caracterizarea rasismului este atitudinea subiectiva a persoanelor apartinand minoritatii vizate, pe langa evident o serie de elemente contextuale sau care tin de continutul expresiei incriminate. Din acest punct de vedere va informez ca mai multe persoane rome (cat si prieteni ai romilor precum subsemnatul) am fost profund ofensati si intristati de aceste desene. Faptul ca dl Hitter are si el galerie roma nu este un detaliu hotarator in acest context – avem de-a face aici cu clasica scuza ‘nu e adevarat ca sunt rasist, am chiar prieteni romi, dar…”.

Doamna Iancu,

Cele de mai sus sunt implicit confirmate de premiza demersului ArtYourself (citez din memorie), conform careia inevitabil in fiecare dintre noi exista un reziduu de rasism. In spiritul acestei constatari, am fost suprins de virulenta cu care ati respins orice insinuari ca aceste lucrari ar putea fi percepute drept rasiste. Gasesc aceasta reactie de o similitudine ingrijoratoare cu atitudinea unor compatrioti de-ai nostri demascati drept rasisti (sau corupti: ASeverin a spus recent in legatura cu scandalul din Parlamentul European: "eu nu ma consider un om corupt. pana la urma, este important cum ma consider eu. Eu am declarat de la bun inceput ca nu am nici o vina."), demonstrand o incapacitate funciara de a-ti admite greselile si asuma raspunderea in consecinta.
Nu contest caracterul onorabil al demersului dumneavoastra in ansamblu, atat prin prisma intentiilor sale laudabile, cat si in realizarea sa. Acesta este un element contextual important in aprecierea situatiei, insa nu decisiv. Nu cred ca desenele dlui Hitter singure pot contamina expozitia ArtYourself in ansamblul ei, insa in acelasi timp nu cred ca expozitia in ansamblul ei poate legitima o componenta profund rasista. Va amintesc de asemenea ca desenele dlui hitter au acum o existenta independenta gratie internetului, pe care au fost propagate intens, inclusiv de catre artist insusi. Eu, care am vazut doar fragmente disparate ale expozitiei, sunt indrituit sa ma simt profund indignat cu privire la lucrari aflate in spatiul public, chiar daca nu am avut posibilitatea sa particip personal la expozitie.

Nu ma voi pronunta la valentele artistice ale desenelor cu pricina. In acelasi timp, in calitate de ‘cetatean’, si mai mult decat atat, in calitate de membru al grupului tinta al demersului dumneavoastra (‘intelectualii romani’…), va comunic ca aceste desene pot foarte usor fi interpretate intr-o cheie rasista (arguendo, pentru a nu spune ca sunt ‘rasiste’ de-a dreptul). Aceste desene sunt reprezentari foarte literale, si, prin prisma acestui fapt, infantile, scolaresti, ale unor legende urbane, stereotipuri, bancuri, motive, locuri comune rasiste, profund ancorate in mentalul majoritar. Cand artistul spune ca destructureaza aceste mituri in cheie ironica, eu spun ca el le promoveaza, trivializand raul din/tre noi. Cand artistul spune bunaoara ca cioara ‘priveste cu tristete’ (sic!) impermisibila expresie ‘cioara borata’ scrisa cu litere de o schioapa, eu vad ca ea (‘cioara!’) zambeste cu subinteles, oferind o scuza convenabila profanarii spatiului public cu astfel de insulte.

Doamna Iancu,

Faptul ca aceasta expozitie a fost organizata sub bannerul antidiscriminarii nu poate fi ignorat. In acelasi timp, in masura in care acelasi demers promoveaza sau legitimeaza elemente rasiste, el poate fi perceput de romi precum de doua ori mai periculos, o confirmare a acuzelor de anti-tiganism inerent, constitutiv al majoritarilor. Va reamintesc in acest context dictonul: “Drumul catre iad este pavat cu bune intentii.” Avand in vedere toate acestea, eu va solicit (dumneavoastra si celorlalti responsabili) sa va cereti scuze publice romilor pentru rolul dumneavoastra in acest incident.

Cu sinceritate,

Constantin Cojocariu
Londra, 6 Decembrie 2011







Urmatoarele organizatii si persoane fizice active in ‘miscarea’ romilor s-au alaturat acestei scrisori:

Dinu Adam (scriitor, ziarist, traducator)
Gelu Duminica
Marian Petre
Vasile Ionescu
Raluca Petcutz
Caton Musceleanu (promotor proiecte, voluntar)
Romani CRISS

7 Decembrie 2011


Cioara Borata Recycle Bin Cioara
Tigan - Roman evreu-tigan-200 Tigani - Schengen