Pe 6 februarie 2017, Tribunalul Buzau a sesizat Curtea
Constitutionala cu o cerere de examinare a constitutionalitatii Articolului
164§1 din Codul Civil privind procedura punerii sub interdictie. Litigiul
principal se refera la o cerere de punere sub interdictie introdusa de Spitalul
Psihiatric Sapoca din Judetul Buzau, care vizeaza unui pacient diagnosticat cu
schizofrenie, internat fortat in diverse spitale psihiatrice de maxima siguranta
incepand din 2001. Cererea aflata pe rolul Curtii Constitutionale (Dosar nr. 695D/2017) reprezinta o
sansa pentru reexaminarea unei institutii – punerea sub interdictie –
anacronice, profund nedrepte si aflata in contradictie flagranta cu drepturile fundamentale ale omului. Acest articol isi propune sa prezinte pe scurt
motivele pentru care contest aceasta institutie, reprezentand in acelasi timp
un apel la mobilizare in sustinerea clientului meu adresat societatii civile
interesate de protectia drepturilor omului.
Procedura punerii sub interdictie consta in privarea de
capacitatea de exercitiu a persoanelor cu probleme de sanatate mintala
percepute ca fiind incapabile de a-si apara interesele, si punerea lor sub
tutela unei terte persoane. Capacitatea de exercitiu rezida in aptitudinea
persoanei de a-si exercita drepturile pe cont propriu. Punerea sub interdictie este
unul din mijloacele institutionale prin care statul condamna persoanele cu
dizabilitati la marginalizare fizica si simbolica, alaturi de formele de invatamant
segregate, institutiile rezidentiale, lipsa accessibilitatii etc. Pe de o parte,
punerea sub interdictie priveaza persoanele cu dizabilitati de drepturile lor fundamentale,
precum accesul la justitie sau dreptul la munca, condamnandu-le la destitutie.
Pe de alta parte, punerea sub interdictie, care presupune intre altele
pierderea automata a dreptului la vot, marcheaza in mod simbolic persoanele cu
dizabilitati ca cetateni de mana a doua, sau chiar ca non-persoane, sens in
care se vorbeste de “moartea lor civila”.
Procedura punerii sub interdictie este reglementata in Codul
Civil, care precizeaza in articolul 164§1 ca “persoana care nu are discernamantul
necesar pentru a se ingriji de interesele sale, din cauza alienatiei ori
debilitatii mintale, va fi pusa sub interdictie judecatoreasca”. In ciuda
efectelor sale dramatice si permanente asupra persoanei, punerea sub
interdictie este instituita cu un minimum de garantii procedurale, in instante
blazate si indiferente, cu avocati din oficiu indolenti si ignoranti, cu procurorii
sau autoritatile tutelare jucand un rol decorativ, fara participarea efectiva a
persoanei vizate, bazat exclusiv pe avizul medicilor psihiatri. In vasta
majoritate a cazurilor, procedura punerii sub interdictie are loc cu implicarea
activa a familiei, care isi asuma sarcina de tutore. Punerea sub interdictie
devine insa aproape imposibila in cazul persoanelor cu dizabilitati fara
familie, deseori institutionalizate, in ciuda nevoilor de suport si asistenta
evidente ale acestora.
Procedura punerii sub interdictie este infestata de
stereotipuri negative cu privire la persoanele cu dizabilitati, vazute, dupa
caz, ca niste persoane neputincioase asimilate copiilor, sau ca niste bestii
periculoase care trebuie tinute sub atenta supraveghere. Departe de a fi o
masura de protectie, dupa cum este prezentata in mod formal, punerea sub
interdictie faciliteaza adesea abuzurile impotriva persoanei. Astfel de abuzuri pot fi comise de familie,
care pot incerca manipularea procedurii cu scopul de a prelua controlul asupra
bunurile persoanei vizate, sau de autoritati, avand in vedere ca punerea sub
interdictie priveaza persoana de accesul la justitie, facilitand controlul
fizic asupra acesteia sub forma institutionalizarii sau administrarii de tratament
medical fortat. In fine, punerea sub interdictie se preteaza la abuzuri sub
forma invocarii sale cu rea credinta in conflictele intre persoane private. O
data pusa sub interdictie, persoanei in cauza ii va fi foarte greu daca nu
imposibil sa obtina ridicarea masurii. Pe de alta parte, conditiile punerii sub
interdictie nu sunt supravegheate efectiv, nici supuse unui control periodic,
astfel incat masura devine de facto permanenta.
Punerea sub interdictie, reglementata prin apel la termeni
anacronici si profund jignitori (“interdictie”! “alienatie”! “debilitate”!),
este un artefact juridic aflat in profunda contradictie cu standardele
internationale de drepturile omului pe care Romania este tinuta sa le respecte.
Astfel, Curtea Europeana a Drepturile Omului a criticat alte state cu institutii
similare pentru motive tinand de inflexibilitate, avand in vedere ca acest
regim presupune o falsa dihotomie intre persoane cu si fara discernamant, ca nu
corespunde circumstantelor diverse ale persoanelor cu sau fara dizabilitati
mintale, si ca nu ofera suficiente garantii impotriva abuzurilor. Dreptul
Uniunii Europene interzice discriminarea persoanelor cu dizabilitati in campul
muncii sau in legatura cu anumite aspecte ale dreptului la vot, chestiuni care
sunt afectate in cadrul procedurii punerii sub interdictie. In mod crucial,
institutia punerii sub interdictie este in flagranta contradictie cu etosul
Conventiei Natiunilor Unite pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilitati,
constand in valori precum demnitatea, egalitatea, participarea si autonomia.
Mai concret, Conventia interzice institutiile de tipul punerii sub interdictie,
bazata pe substitutia vointei persoanei cu dizabilitati, dictand inlocuirea lor cu regimuri de suport,
in care persoanele sunt ajutate sa ia decizii pe cont propriu.
Tarile din regiune, incluzand de exemplu Letonia, Cehia,
Croatia sau Moldova au recunoscut caracterul problematic al institutiilor de
tipul punerii sub interdictie, initiind reforme de substanta, deseori in urma
unor hotarari judecatoresti la nivel de Curte Constituionala sau Curte Suprema.
In Romania este de notorietate situatia dramatica a persoanelor cu
dizabilitati, indeosebi ale celor din institutii, insa resorturile ascunse ale acestei
stari de fapt raman mai degraba neintelese si neabordate. Intre aceste cauze
profunde se afla si institutia punerii sub interdictie, care trebuie urgent
reformata. Recent, organizatia neguvernamentala Pentru Voi a propus un proiect
de lege care ar modifica unele din trasaturile cele mai problematice ale
punerii sub interdictie. Pe de alta parte, litigiul aflat pe rolul Curtii
Constitutionale, primul atac frontal impotriva regimului juridic actual din
perpectiva drepturilor omului, reprezinta o sansa pentru relansarea unei
dezbateri care sa vizeze statutul persoanelor cu dizabilitati mintale in
societatea noastra in general, si modalitatile in care acestea pot primi
suportul necesar pentru luarea autonoma a deciziilor in mod special.
Pentru mai multe detalii, intrebari sau pentru cei ce doresc
sa puna umarul la acest effort, ii invit sa ma contacteze pe adresa de email constantincojocariu@yahoo.com
sau pe celelalte canale de comunicare cunoscute.