Alegerile
pentru Parlamentul European au readus in atentie tematica proliferarii
discursului jignitor la adresa unor minoritati. In acest context, vreau sa
examinez pe scurt o specie a acestui discurs mai putin studiata si asumata la
noi, dar nu mai putin nociva, si anume cea care vizeaza copiii si adultii cu
dizabilitati, si pe insotitorii lor. Acest tip de discurs este utilizat in mod curent,
vizeaza persoanele cu dizabilitati direct sau indirect, este mai mult sau mai
putin grosier, incluzand insulta nedisimulata, ofensa institutionalizata si scaparea
gregara. Nu este apanajul nici unei categorii sociale, ci dimpotriva este
cultivat in mod democratic atat de politicieni, cat si de oameni “de rand”. O
nota privind terminologia – am in vedere si sintagma de “discurs instigator de
ura” (“hate speech”), de inspiratie anglofona, poate mai familiar in acest
context, atat timp cat il folosim in sensul lui cel mai larg posibil, si deci nu
neaparat strict in sens juridic.
Tipologia
discursului instigator de ura la adresa persoanelor cu dizabilitati e variata
si complexa. In mod evident am in vedere in primul rand caracterul uzual al invectivelor
de genul “handicapat”, “retard” si altele, probabil mai corozive decat “tigan”,
si mai vitriolice decat “poponar”. Daca acestea din urma au fost expulzate cel
putin formal din vocabularul “politically correct”, depreciativele desemnand
dizabilitatea sunt consacrate atat la nivel constitutional (“handicap”),
impamantenind simbolic politica oficiala de segregare si brutalizare a
persoanelor cu dizabilitati, cat si uzitate in mod frecvent, bunaoara de catre comentatori
si politicieni pentru a-si ataca adversarii (“retard”). Putem invoca in egala
masura portretizarea persoanelor cu dizabilitati ca tapi ispasitori in contextul
crizei economice, spoliatori ai societatii, abuzand fraudulos de compasiunea si
solidaritatea publica – Sebastian Lazaroiu in calitatea lui de
fost ministru al muncii ofera un exemplu ilustru. Sau locul comun conform caruia persoanele
cu dizabilitati sunt inerent si inevitabil periculoase, justificand masuri de
control nediferentiate si extraordinare - spre exemplu un articol pe care l-am citit zilele trecute care punea automat problema cresterii accidentelor rutiere in romania in carca "handicapatilor" care obtin permisele de conducere fraudulos, fara a oferi vreo dovada in acest sens.
Mult mai pervers insa, autoritatile publice in special (si nu numai) practica un discurs cu semnificatie dubla, aparent invocand obligatia paternalista a statului de a proteja persoanele cu dizabilitati, dar in practica intensificand controlul si suprimarea sistematica a acestora. Am in vedere spre exemplu masuri desemnate violent si/sau arhaic precum “interdictia” sau “institutionalizarea”, care in mod oficial sunt descrise ca “masuri de protectie” ale persoanei in cauza. In aceasta logica, notiuni precum “acces” au deseori in practica semnificatia inversa de “restrictie”, “compasiune” are semnificatia de “dispret” samd.
Mult mai pervers insa, autoritatile publice in special (si nu numai) practica un discurs cu semnificatie dubla, aparent invocand obligatia paternalista a statului de a proteja persoanele cu dizabilitati, dar in practica intensificand controlul si suprimarea sistematica a acestora. Am in vedere spre exemplu masuri desemnate violent si/sau arhaic precum “interdictia” sau “institutionalizarea”, care in mod oficial sunt descrise ca “masuri de protectie” ale persoanei in cauza. In aceasta logica, notiuni precum “acces” au deseori in practica semnificatia inversa de “restrictie”, “compasiune” are semnificatia de “dispret” samd.
Mai
jos cateva mostre fascinante care demonstreaza cum prejudecata impotriva
dizabilitatii este moneda curenta, practicata universal cu dezinvoltura si
naturalete. Primele trei sunt extrase din dosarul cauzei Stoian v Romania
pe care am introdus-o recent la cedo, privind dreptul la educatie al unui copil
cu dizabilitati, ultimul dintr-un document emis de politie intr-un dosar al
colegilor de la CRJ:
Unitatea noastra prin insasi natura ei, nu
are nici un fel de conditii pentru terapia persoanelor cu handicap, noi fiind
specializati pentru activitati cultural educative de masa in vederea depistarii
talentelor si indrumarea lor catre activitati de performanta. (directoarea unui club al copiilor in Bucuresti)
Domnul director considera din parte cadrelor
didactice a directiunii, a colectivului de parinti a existat multa intelegere
de-a lungul celor cinci ani, si cu toate acestea a fost data in judecata. …Din
partea profesorilor, parintilor, copiilor a existat bunavointa, dar trebuie
aparate si drepturile celorlalti copii. De aceea domnul director si profesorii
ii vor interzice accesul [insotitorului copilului cu dizabilitati] prezenta la
ore. Parintii sustin decizia conducerii. (proces verbal sedinta cu parintii, scoala de masa)
“Referitor la petitia adresata acestei
sectii [de politie]…prin care ati solicitat sa va fie precizate conditiile in
care fiul dvoastra [persoana cu dizabilitati locomotorii] au acces in pe
drumurile publice precum si in incinta unitatilor de invatamant de masa, va
comunicam urmatoarele: [Cf Art. 15 din L. 448], “persoanele cu handicap au
acces liber si egal la orice forma de educatie, indiferent de varsta, in
conformitate cu tipul, gradul de handicap si nevoile educationale ale
acestora”, astfel ca nu exista nici un fel de restrictie privind integrarea individuala
a fiului dumneavoastra in unitati de invatamant de masa. De asemenea, in ceea
ce priveste accesul copilui SS pe drumurile publice, precum si al insotitorului
acestuia, nu exista nici un fel de restrictie, intrucat, [cf. art 25 din
Constitutie], “dreptul la libera circulatie, in tara si in strainatate, este
garantat”.
In acest context al raporturilor
educationale situatia de fata trebuie analizata pornind de la premiza ca
sarcina de a educa un minor (abandonat de familie si crescut intr-un mediu ostil) nu
este o sarcina usoara si nici o sarcina ce poate fi indeplinita intotdeauna si
in toate cazurile numai cu mijloace de maxima blandete. Sunt situatii in care
trebuie sa se procedeze, dimpotriva cu fermitate si chiar cu severitate in
scopul de a-l corija pe minor si de a-l determina la o conduita
corespunzatoare.
Pe de o parte, unii ignora sau se revolta impotriva oricarei tentative
de a sanctiona violenta de limbaj in public, condamnand-o ca o manifestare
neavenita a mult blamatei corectitudini politice, sau negand ca ar avea
implicatii semnificative. Chiar unii colegi din societatea civila minimalizeaza
sau neaga existenta sau prevalenta in Romania a discursului instigator la ura
care vizeaza persoanele cu dizabilitati, bunaoara in contextul mai
sus-amintitei campanii desfasurate in contexul alegerilor
europarlamentare, care priveste aproape exclusiv romii si minoritatile sexuale
- vezi aici si aici ("Studiul “Discursul instigator
la ura in Romania” identifica principalele
tinte ale DIU in Romania: minoritatea roma, cea evreiasca, maghiara
si LGBT"). Limbajul jignitor la adresa persoanelor cu dizabilitati
este, dupa cum am aratat, institutionalizat si prevalent. El reflecta fobii
si prejudecati bine inradacinate si corespunde unor politici publice care
izoleaza si victimizeaza. Ignorarea acestei problematici contribuie la
normalizarea ei. Nu e de mirare ca orasele noastre sunt
inaccesibile, ca copiii nostri (cu dizabilitati) nu merg la scoala, si ca atunci
cand merg la scoala sunt abuzati sau neglijati, ca fratii si parintii nostri (cu
dizabilitati) sunt brutalizati si isi traiesc toata viata inchisi in institutii in conditii
mizere.
*Extras din Articolul 50 din Constitutie.
*Extras din Articolul 50 din Constitutie.
No comments:
Post a Comment