Monday 26 October 2009

Studiu asupra politicilor afirmative in educatie in favoarea romilor

Roma Education Fund a publicat recent un studiu critic asupra celor 17 ani de politici afirmative in favoarea romilor in domeniul educatiei. Acest set de masuri afirmative se prezinta sub forma locurilor speciale alocate romilor in invatamantul de stat la toate nivelurile, fiind probabil cel mai extins si coerent de acest tip din Romania. Citez din concluziile studiului.

Aceste actiuni sunt justificate pe temeiul repararii consecintelor discriminarii instituionale de secole impotriva romilor, cat si impotriva practicilor si efectelor discriminatorii actuale. Masurile afirmative sunt menite sa inlature doua obstacole in calea tinerilor romi: rasismul institutional in procesele de selectie in cursul perioadei de scolarizare si aspiratiile educationale scazute ale parintilor cu un nivel de educaie scazut pentru copiii lor. Intre beneficiile pentru societate citate in sprijinul acestor politici se numara cresterea diversitatii in invatamant si efectul pozitiv al unei forte de munca mai bine educate pentru economia romana.

Desi rezultatele obtinute sunt greu de cuantificat, aceste politici au dus probabil la cresterea numarului de romi absolventi ai invatamantului secundar si tertiar.

Pe de alte parte au fost identificate un numar de deficiente: in designul relativ adhoc al programelor, corelarea cu alte politici in domeniu, comunicarea logicii acestor politici catre public. Cea mai importanta problema identificata a fost insa directionarea acestor politici - destul de putini beneficiari provin din mediul rural sau din comunitatile Romanes traditionale, sau care au un statut socio-economic scazut. In practica multi dintre beneficiari, nefacand parte din aceste grupuri, ar fi intrat in invatamant prin propriile forte, chiar in absenta unor masuri de sprijin.

Studiul, consistent si competent, ar trebui sa beneficieze profesionistilor din domeniu precum si chibitilor carcotasi inspirati de la televizor si/sau de peste ocean.

Studiul este disponibil AICI.

No comments:

Post a Comment