Cu toate acestea, campania declansata de ONG-uri si solicitarile ultimative facute in acest cadru sunt nejustificate si disproportionate, precum si o greseala de strategie din partea lor. Iata si argumentele mele.
In urma dezbaterilor din presa, si in lumina declaratiilor sale ulterioare, este evident ca sintagma incriminata este susceptibila de mai multe intelesuri. ONG-urile insele au simtit nevoie sa iasa in public cu un comunicat suplimentar explicandu-si punctul de vedere. Din acest punct de vedere, incriminarea acestei declaratii ca fiind de origine fascista, solicitarea demisiei si refuzul dialogului apar ca fiind disproportionate fata de gravitatea gestului initial. In mod normal o astfel de reactie ar putea fi justificata de un catalog bine documentat de transgresiuni, sub forma unor decaratii cat si a unor actiuni condamnabile.
In general preferinta ONG-urilor de a se concentra pe ce politicienii spun, si nu pe ceea ce ce ei fac (sau pe ceea ce nu fac cand ar trebui sa faca) este o strategie facila, care pierde din vedere miezul problemei. Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii sufera de acelasi sindrom - se concentreaza pe declaratiile catalogate ca fiind de natura rasista, in detrimentul politicilor publice blamabile sau inactiunii autoritatilor in domenii relevante. Desigur ca analizarea lipsurilor strategiei guvernantilor in, spre exemplu, domeniul politicilor de locuire este o intreprindere mai dificila, din moment ce presupune cunostiinte specifice si o strategie pe termen lung. In plus, focusarea pe o declaratie interpretabila are ca si consecinta ocultarea problemei de fond - in acest caz cauzele plecarii in masa a romilor in vest sau tratamentul romilor de catre autoritatile de acolo.
Cred de asemenea ca in loc sa arate cu degetul, ONG-urile ar trebui sa petreaca mult mai mult timp explicand si indeplinind un rol educativ in spatiul public. Cred ca preferinta pentru procese de intentie in dauna analizei problemelor de fond contamineaza, vrand-nevrand, prin lipsa de legitimitatea a unui asemenea demers, discursul drepturilor omului in intregime. Folosirea nediscriminatorie a unor etichete cu un continut ideologic incarcat (precum fascism sau rasism) intr-un context ambiguu nu este de natura a servi obiectivele programatice ale organizatiilor de profil.
ONGurile care lucreaza in domeniul drepturilor omului trebuie de asemenea sa demonstreze retinere atunci cand o solicitare anume ar implica suprimarea dreptului la libera expresie. Este de retinut ca acest drept este unul fundamental in statul de drept, si profita
in egala masura actorilor din societatea civila. Limitarea libertatii de expresie este posibila, insa numai in anumite imprejurari bine stabilite. Spre comparatie, recent autoritatile din Ungaria si Cehia au interzis partide sau formatiuni paramilitare care propovaduiau o ideologie nazista si actionau in spiritul acestei ideologii (Garda Maghiara si respectiv Partidul Muncitorilor). In asemenea imprejurari interventia autoritatilor este legitima.
In fine, pentru a beneficia de un impact maxim, ONGurile trebuie sa aleaga ocaziile in care ies in public cu mare disccernamant, sa aleaga cu mare atentie luptele in care se angajeaza. Daca acum ONGurile au ales sa indrepte toate armele pe Baconschi, un subiect mai important, precum evaluarea implementarii Strategii guvernmanetale pentru romi va fi intampinata de mult mai putin interes din partea publicului.
ONGurile mizeaza in cazuri precum Baconschi de impactul mediatic garantat de astfel de scandaluri - impactul mediatic poate fi insa si negativ. In cele din urma promotorii unui demers motivat ideologic si slab argumentat isi pierd din pacate creditul la politicieni si la publicul larg, astfel ca in viitor audienta lor va fi mult mai restransa.